SAS öppnar försäljningsytor som aldrig tidigare varit bokningsbara, och man har valt King Street Media som samarbetspartner för att få satsningen att flyga.– Det här är en jättemöjlighet och det känns otroligt inspirerande, säger Patrik Nilsson, partner på King Street Media.
SAS öppnar nu dörrarna till kommersiella ytor som aldrig tidigare varit tillgängliga för externa annonsörer. Från digitala skärmar och lounger till den populära SAS-appen och ytor inne i flygplanen – nu finns det en chans att nå resenärer på ett sätt som ingen annan gjort förut.
För att leda den offensiva satsningen har SAS valt att samarbeta med King Street Media.
– Vi är både glada och stolta över att SAS gett oss förtroendet. Det här är utan tvekan en fjäder i hatten. Det här är en jättemöjlighet och det känns otroligt inspirerande, säger Patrik Nilsson på King Street Media.
Även SAS ser fram emot att sätta i gång samarbetet med King Street Media.
– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda denna möjlighet för externa företag att synas gentemot våra resenärer genom en rad olika touch points. Valet föll på King Street Media i och med deras starka nätverk i mediebranschen och deras kreativa sätt att paketera våra kanaler åt framtida partners och annonsörer. Vi ser fram emot att se hur King Street kan bidra till att göra resan ännu mer minnesvärd för våra kunder genom träffsäkra partnerskap, säger David Andersson, Senior Partnership Manager på SAS.
SAS har 23 miljoner flygpassagerare om året och har 427 miljoner sidvisningar på sin webbplats totalt. Appen där man bokar resor har tre miljoner användare. Som om inte det vore nog erbjuder SAS tio lounger på sex flygplatser – vilka har 3 miljoner besökare årligen. Här får annonsörer en unik möjlighet att direkt kommunicera med denna omfattande publik genom ytor som fram till nu alltså inte har varit tillgängliga.
King Street Media märker redan att annonsörer ser en stor potential med de nya ytorna.
– Väljer man att annonsera i SAS kanaler når man en otroligt köpstark målgrupp. Vi har testat det här på några mediebyråer och annonsörer som direkt har visat ett jätteintresse, säger Patrik Nilsson som är en av ägarna på King Street Media.
I och med det nya SAS-uppdraget växlar King Street Media upp – verksamheten växer och ska nå nya höjder. Förutom anställning av nya säljare rekryteras Fredrik Björnback som ny vd för bolaget. Närmast kommer han från rollen som försäljningschef på Borg Owilli.
Nu ser han fram emot att ta King Street Media till nästa nivå.
– Det här känns oerhört motiverande. Jag har följt King Street en längre tid så det ska bli roligt att utveckla bolaget framåt och ta det till nästa nivå. Vi har en väldigt spännande och rolig resa framför oss, säger Fredrik Björnback
Sedan starten har King Street Media framgångsrikt utvecklat och förstärkt annonsaffären för flera av Sveriges största mediehus. Genom nära och framgångsrika samarbeten med välrenommerade varumärken som Ny Teknik och Affärsvärlden har bolaget etablerat sig som en viktig aktör i branschen.
Nye vd:n Fredrik Björnback vill vara tydlig med att trots storsatsningen med SAS kan man som befintlig partner räkna med ett fortsatt guldkantat samarbete.
– King Street har som ambition att växa och ta in fler talanger. Vi tappar inte tempo hos våra befintliga samarbetspartners bara för att vi får in en storkund i SAS. Vi har redan rekryterat säljkraft till våra tidigare stora partners.